Pierwszy w Polsce system inteligentnego sterowania oświetleniem ulicznym uruchomiła w Kaliszu spółka należąca do Grupy ENERGA – Oświetlenie Uliczne i Drogowe. Nowatorskie nawet na skalę europejską rozwiązanie pozwala na zaoszczędzenie do 50 proc. zużywanej energii. Barbara Klimiuk, prezes spółki ENERGA, zapowiada wykorzystywanie podobnych systemów także w innych miastach.
Systemy inteligentnego oświetlenia drogowego użytkowane są tylko w kilku miejscach w Europie. Mimo że pomysł wdrożenia systemu zrodził się już na początku 2006 roku, to z jego realizacją należało połączyć odpowiednią inwestycję drogową. Okazała się nią przebudowa ul. Wrocławskiej w Kaliszu.
– Przeprowadzona modernizacja liczącego już 30 lat oświetlenia tej ulicy spowodowała zmniejszenie zużycia energii elektrycznej o około 80 tys. kWh w skali roku. Z kolei system inteligentnego sterowania oświetleniem dodatkowo obniży zużycie energii od 25 do 30 tys. kWh w ciągu roku. Wdrożenie rozwiązania pozwala na zaoszczędzenie do 50 proc. zużywanej energii. Sam system jeszcze przez kilka miesięcy będzie testowany z uwagi na jego nowatorskie rozwiązania, można już jednak powiedzieć, iż potwierdziły się przyjęte założenia – mówi Grzegorz Nawrocki, prezes kaliskiej spółki Oświetlenie Drogowe i Uliczne.
– To wielki sukces kaliskiej spółki. Jej doświadczenia pozwolą w przyszłości na stosowanie takich lub podobnych systemów inteligentnego sterowania oświetleniem ulicznym w innych miastach na terenie działania naszej spółki – zapowiada Barbara Klimiuk, prezes spółki ENERGA.
Centralny system informacyjny, czyli jak to działa
System sterowania oświetleniem ulicznym opracowany przez firmę Philips opiera się na współpracy poszczególnych sterowników opraw oświetleniowych z centralnym systemem informacyjnym. System ten dostarcza dane wejściowe (zegary systemowe, stacje meteorologiczne, czujniki ruchu, komputery konfigurujące, fotokomórki itp.), na podstawie których dobierany jest optymalny poziom oświetlenia drogowego.
Jeszcze do niedawna rozwój systemów inteligentnego sterowania oświetlenia ulicznego hamowany był przez problem związany ze sposobem przekazywania informacji dla sterowników oświetleniowych umieszczonych w oprawach oświetleniowych.
Dopiero najnowszy, bezprzewodowy system transferu danych (oparty na doświadczeniach telefonii komórkowej) okazał się być idealnym rozwiązaniem. Uzyskano stosunkowo prostą możliwość przesyłania informacji dla sterowników oświetleniowych poprzez typową sieć zasilającą niskiego napięcia, a także możliwość regulacji strumienia świetlnego w oprawach ulicznych, co jest doskonałym sposobem uzyskania oszczędności.
Nowy standard oświetlenia ulicznego
Poprzez indywidualny dostęp do każdej zainstalowanej oprawy oświetleniowej udało się uzyskać zupełnie nowy standard oświetlenia ulicznego. W zależności od informacji uzyskiwanych z zewnętrznych serwisów, można dopasowywać się do bieżących potrzeb użytkowników drogi.
System zapewnia dużą pewność działania i odporność na ewentualne awarie poszczególnych elementów sieci. System automatycznie lokalizuje miejsce awarii i przeprowadza konfigurację awaryjną. Jednocześnie rozesłane zostają informacje o uszkodzonych elementach sieciowych do obsługi systemu (e-mail, SMS). Serwis zarządzający oświetleniem ulicy podczas planowania prac konserwacyjnych może uwzględniać nie tylko wymianę uszkodzonych źródeł, ale również tych, które wykazują oznaki uszkodzenia i prawdopodobnie w najbliższej przyszłości przestaną całkowicie funkcjonować.
Dodatkowo istnieje możliwość wprowadzenia nadzoru eksploatacyjnego, tj. rejestrację czasów eksploatacji źródeł światła, poboru energii, rejestrację awarii i wykonanych napraw.