Biznes Polityka Sprzedaż Statystyki

CTL Logistics ekspertem na Targach TransRussia

CTL Logistics ekspertem na Targach TransRussia
W Moskwie odbyły się 12. międzynarodowe targi logistyczne – TransRussia 2007. W roli prelegentów wystąpili na nich również przedstawiciele polskiej branży logistycznej. Krzysztof Niemiec, członek

W Moskwie odbyły się 12. międzynarodowe targi logistyczne – TransRussia 2007. W roli prelegentów wystąpili na nich również przedstawiciele polskiej branży logistycznej. Krzysztof Niemiec, członek zarządu CTL Logistics wygłosił referat nt. przebiegu procesu liberalizacji transportu kolejowego w Unii Europejskiej.

argi moskwa trgi moskwa tagi moskwa tari moskwa targ moskwa targimoskwa

TransRussia jest największym i najbardziej prestiżowym wydarzeniem branżowym rosyjskiego rynku transportowego, które przyciąga uczestników z całego świata. W tym roku moskiewskie targi odbyły się w dniach 27 – 30 marca. Prezentację na temat przebiegu procesu liberalizacji transportu kolejowego w Unii Europejskiej przedstawił Krzysztof Niemiec, członek Zarządu CTL Logistics.

W konferencji udział wzięli m.in. przedstawiciele rządów z krajów Europy Środkowej i Wschodniej, w tym również rządu polskiego. Nasz kraj reprezentowali wiceministrowie: transportu Bogusław Kowalski oraz gospodarki morskiej Zbigniew Graczyk.

Podczas sesji plenarnej dyskutowano na temat zmian polityki rynku transportowego w Rosji, która dąży do członkostwa w Światowej Organizacji Handlu. Wystąpienie Krzysztofa Niemca, który na przykładzie CTL Logistics przedstawił pozycję przewoźnika kolejowego na liberalizującym się rynku europejskim, trafiło na podatny grunt. W kontekście nadchodzących zmian w Rosji i Kazachstanie, przykłady rozwiązań zastosowanych w UE mogą być cennym źródłem wiedzy w planowanych tam procesach liberalizacyjnych.

Proces liberalizacji na rynku europejskim nie rozpoczął się w momencie otwarcia rynków poszczególnych krajów Wspólnoty dla przewoźników z innych krajów Unii, co miało miejsce 1. stycznia 2007 roku. Liberalizacja była procesem długofalowym i trwała przez wiele lat. Nabrała tempa w 2001 roku w związku z przedstawieniem tzw. 1 Pakietu Kolejowego (Dyrektywy 2001/12/WE, 2001/13/WE, 2001/14,WE). Jak argumentował Krzysztof Niemiec szybkość realizacji procesu liberalizacji w poszczególnych krajach Unii Europejskiej zależała od woli rządów poszczególnych państw. I tak, jako pierwsi rynek swój otworzyli Niemcy, Polacy uczynili to 5 lat temu, natomiast niektóre kraje (jak Francja) robią to dopiero od bardzo niedawna. Polska pozostaje jednak jednym z liderów pod względem postępów liberalizacji rynku w Europie. Udział prywatnych przewoźników kolejowych w przewozach w naszym kraju wynosi ok. 17%, czyli na poziomie porównywalnym z Niemcami i o ok. 1% więcej niż w następnych po Polsce Czechach.

A to już wiesz?  UKNETGEEKS Offering Great and Affordable Web Design Packages for Everyone

Jak przekonywał Krzysztof Niemiec, do pełnego otwarcia rynku europejskiego nie wystarczy jedynie przygotowanie odpowiedniego prawa. Należy również działać na rzecz zniesienia istniejących w Europie barier technicznych, które znacznie utrudniają skuteczne działanie przewoźników w układzie międzynarodowym. Obecnie w krajach europejskich istnieje łącznie: 14 różnych systemów bezpieczeństwa, 4 systemy trakcyjne, 5 szerokości torów, 11 szerokości pantografów, ruch prawo i lewo stronny.

Jak podsumował Krzysztof Niemiec – proces liberalizacji jest procesem nieuniknionym, który niesie za sobą korzyści dla całego rynku kolejowego. Widać to najlepiej na przykładzie Polski. W minionym roku przewozy kolejowe towarów w naszym kraju wzrosły o 8%, przy zwiększeniu pracy przewozowej u przewoźników państwowych o 2,14%, natomiast prywatnych aż o 48,27%.

Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki TransRussia 2007 zgromadziły 415 wystawców z 25 krajów świata, w samej sesji plenarnej udział wzięło 300 osób z 20 krajów. Moskiewskie spotkanie co roku jest okazją do nawiązania kontaktów, które skutkują później podpisaniem licznych umów i kontraktów. CTL Logistics, który w tym roku wystąpił również jako sponsor konferencji, podjął rozmowy z kolejami rosyjskimi i innymi przewoźnikami użytkującymi tory o szerokości 1520mm. Udział firmy w targach przyczyni się do rozwoju współpracy w zakresie przewozów międzynarodowych.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy